fredag 26 april 2013

Kakbullar


Vi har bakat 'kakbullar'.
Det var roligt. Wilma och Natalie var busiga och vi gjorde stora kakbullar. Fast det skulle vara småa kakbullar.  Lena sa åt oss


Wilma och Natalie har bakat. Det var roligt tyckte vi.
vi slammsade lite grann men vi var sen noga. När Lena sa åt oss  så slammsade vi ingenting.
på fredag är det fika och vi bakade kakbullar och nu ska vi dricka päron saft och jordgubbs saft.
När Natalie hadde åkit hem så fick jag diska det tyckte jag var inte roligt.
Men jag fick smaka igår men inte Natalie.

skrivet av Wilma och Natalie

Receptet hittar du hos receptcentralen.se


torsdag 25 april 2013

En liten vårblomma står kvar...



Av de vårblommor som tittat fram i vårsolen så är det bara några små scillor som ännu finns kvar.
Alla krokus, små tulpaner och andra scillor har försvunnit i samma takt de öppnat sina knoppar.

Jag såg en gång en rabatt full med vårblommor vid en skola i Torsby.
Där fanns även stora tulpaner.
Där fick alla blommor stå kvar mitt på skolgården, varför får de inte stå kvar här?

Snart kommer maskrosorna.
De kan ju plockas hur som helst, men de vårblommor som fritidsbarnen planterade för länge sedan hade varit vackrast om de fått växa kvar och blivit flera.

Kanske får de stå kvar nästa år?

tisdag 23 april 2013

Önskelistan


För att vi som jobbar på Solgårdens fritids skall få en hint om vad barnen på fritids vill göra när de är här, så har vi gjort en önskelista.
Barnen fick sitta och skriva ned förslag på aktiviteter de vill göra när de är på fritids, och av dessa förslag gjordes denna lista.

Varje barn har tre små lappar var där det står dens namn, de får fästa dessa på listan, vid de olika aktiviteter som de just nu vill att vi vuxna ordnar här på fritids.
Barnen får när de själva vill flytta sina egna lappar mellan de olika aktiviteter de önskar.
På det sättet ser vi vad de flesta önskar när vi förbereder och planerar för den närmaste tiden.


Vi har gjort en ny önskelista när arbetet startat på höstterminen, vissa av de olika aktiviteterna önskas igen till den nya listan, men några aktiviteter försvinner och några nya kommer istället.

Det är ju så att listan faller i glömska av många barn när det gått en tid, men då försöker vi påminna om att det är viktigt för oss att veta vad barnen just nu önskar.
(Men ibland blir även vi vuxna lite "hemmablinda" och glömma att se på denna lista.)
Ibland kan vår arbetssituation på fritids få arbetet runt denna lista att stå tillbaka, den är lätt att glömma när arbetsbördan blir tung.

Många har sedan listans start önskat att dreja, nu har vi påbörjat det arbetet.

I vår läroplan står bland annat att vi ska "tillsammans med eleverna planera och utvärdera undervisningen, och förbereda eleverna för delaktighet och medansvar och för de rättigheter och skyldigheter som präglar ett demokratiskt samhälle."

Vidare så står det även att vi ska "verka för att flickor och pojkar får ett lika stort inflytande över och utrymme i undervisningen."

Arbetet med önkelistan är en del av vårt arbete efter dessa riktlinjer.

fredag 19 april 2013

Röva fanan




Här visar vi några bilder som är några år gamla, de visar en match av 'Röva fanan' som är en lek vi ofta har här på Fagge. (Just nu är grusplanen för blöt för spel och lek, därav gamla bilder.)

Vi kallar leken för röva fanan, men denna lek finns även på andra håll under namn som flaggleken eller flaggan.
Varför vi här kallar leken för röva fanan har sin förklaring i att en gammal dam en gång berättade för oss om en lek som fanns när hon var liten.
Vi snodde hela konceptet till vårt fritidshem, även det ålderdomliga namnet.
Vi får ibland förklara för barnen att ordet röva betyder ta/sno/stjäla (inget annat) och att fana är ett annat ord för flagga.


Flaggvakter (som just här står på tok för nära flaggan.)

Vi använder vår grusplan för denna lek, planen delas in i två halvor med en linje.
Det är två lag, ett med röd flagga och ett lag som har en blå flagga.
Spelet går ut på att lyckas ta det andra lagets flagga utan att bli fångad av dem när man befinner sig på deras planhalva.
När man lyckas föra över flaggan till sin egen planhalva får laget ett poäng för det, och alla fångar släpps fria.
Sedan flaggan åter är på plats så fortsätter spelet efter domarens signal.






Om man blir tillfångatagen så hamnar man i fängelse hos motståndarna, där får man stanna tills någon i ens egna lag lyckas befria en, eller tills någon för en flagga över gränsen mitt på planen.
Det räcker med att en lagkamrat kommer fram så nära att man kan hålla varandras händer, då blir man befriad och får gå in på sin planhalva under tiden som man håller kvar varandras händer.
Sedan kan de båda fortsätta matchen igen.

Tillfångatagen blir man om en motståndare rör vid en, då måste man själv gå in i fängelset.



Flaggan får vaktas av flaggvakter och tillfångatagna motståndare vaktas i fängelset för att försvåra fritagning.
Hur många som vaktar det bestämmer lagen själva.
Ingen vill vara vakt hela tiden, så det bästa är att turas om med det.


När vi spelar röva fanan så får alla barn som vill vara med, alltså även de äldre barnen som inte längre är inskrivna på fritids. Även de som numera går i högstadiet är välkomna att vara med då vi har en match, för de är ju så att de äldre lär de yngre, och det är så otroligt värdefullt.

I denna lek tränas samarbete, social träning, solidaritet och lagspel.

Kanske har vi nu spelat 'Röva fanan' i snart 15 år här på Fagge, och vem vet hur länge vi kommer att fortsätta?
De äldre barnen lär som sagt de yngre, så denna lek kan komma att finnas kvar länge här.

Från början var detta endast en aktivitet för fritids, men barnen har själva önskat in den till skolans idrottslektioner, så numera spelas röva fanan oftare under skoltid än under fritidstid.

'Röva fanan' - on ice

torsdag 11 april 2013

Kladdmuffins


                                           VI HAR BAKAT.


                                            VI HAR BAKAT MUFFINS. DET SMAKADE GOTT.


                                                  VI VAR SMUTSIGA EFTERÅT.


                                                 HÄR ÄR MAJA OCH VALLE.



                                             HÄR ÄR MELISSA.




SKRIVET   AV ALVA

Recept på dessa Kladdmuffins hittar ni på recepten.se

Ingredienser:




Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 200°C.
    Smält smöret i en kastrull på spisen eller i en skål i mikron och låt svalna.Tänk på att du bara behöver värma på så länge att hälften av smöret smält. Därefter smälter resten av smöret av den befintliga värmen och smöret slipper bli onödigt varmt.
  2. Placera ut bakformar i papper på en plåt (16 st för en sats kladdkakesmet).
  3. Knäck äggen och häll på strösocker i en bunke. Vispa (gärna med elvisp) till en fluffig smet.
  4. Tillsätt vaniljsocker, salt, kakao, bakpulver. Vispa till en jämn smet. (Använd gärna elvisp.)
  5. Tillsätt vetemjölet och det smälta smöret. Vispa snabbt ihop till en jämn smet. (Med elvisp ca 10-20 sekunder på lägsta effekt.)
  6. Fördela smeten i bakformarna.
  7. Grädda mitt i ugnen i 200°C i ca 10 minuter.
    (Under tiden de gräddas växer de upp och när du ser tendens till att de börjar sjunka så är det dags att ta ut dem.)
  8. Låt dem svalna under en handduk så blir inte kladdkakemuffinsarna hårda. Under tiden de svalnar kommer de sjunka ihop en del, till lite sega, kladdiga och goda choklad-kladdmuffins.
    Servera eller förpacka i plastpåsar. Går bra att frysa.


måndag 8 april 2013

Vårtecken


För mer än tio år sedan så planterade fritidsbarnen vårlökar vid gymnastikhallens södra vägg.
Sedan dess bjuder dessa krokus på rekordtidig vårblomning med tanke på att de växer i Boden.
Tjälen släpper snabbt vid den varma väggen och krokusarna bryr sig inte om att det ännu är vinter kvar.
Nu är det vår!