måndag 15 april 2019

Legostaden i Älvsbyn.


Här kommer ett reportage från Knut Lundmarkskolan i Älvsbyn, där har man tidigare i år genomfört sin egen version av 'Legotown'.

Här ett av tre bord med lego som fick torka över jullovet sedan räddningstjänsten hjälpt till att tvätta legot.

Det hela började med att allt Lego tvättades, och sedan så sorterades alla bitar efter färg.


Några bord drogs till varandra och kläddes in med pappersduk där det målades gator och kvarter.
Eftersom det fanns delar av ett slott i Lego, så sattes dessa ihop till just ett slott för att inte bara några av eleverna skulle hinna få del av dessa bitar till sina egna byggen. Kanske de som blivit utan dessa delar skulle ha tyckt att det var orättvist, därför blev slottet i staden gemensam egendom.


Slottet inreddes med olika rum och två större rum, en riddarsal och en större sal mitt i slottet.

En vecka före starten visades olika legobyggen i ett utställningsskåp för att inspirera för att bygga med lego.


När projektet startades så var tre av personalen utklädda till äventyrare som hade sökt detta slott i skogen för att hitta den dolda skatten därinne.
Det blev ett skådespel där eleverna fick veta sin uppgift och de fick även ta del av berättelsen om slottets historik.


De tre äventyrarna fann så till sist det som de sökte efter. Ett gammalt testamente där det avslöjades hur de skulle hitta skatten, och vad det guldet skulle användas till.

Kung Knuts testamente
 Legostaden fanns på ett av skolans torg, där även scenen finns som användes för drama och för möten för stadens råd. .


Slottets stora sal



Det arbetades mot många av målen i läroplanen under detta projekt.


Många av eleverna startade direkt med att planera för vad de skulle ha för jobb i staden, här några bilder på de som gjorde biljetter inför att de skulle öppna en biograf i staden.




Modellen av bion i legostaden


Eleverna fick varsitt startkapital på 300 kronor då spelet började och kunde av det köpa en egen tomt i staden eller köpa en tomt tillsammans med några/någon annan.
De tomter som fanns närmast slottet var dyrast att köpa.
Projektet presenterades för eleverna som en blandning av spelet Monopol, legobygge och drama.

Under projektets gång så startades varje dag med en gemensam samling på ett av skolans torg. Då var det obligatoriskt deltagande för alla fritidsbarn, och efter samlingen var det valfritt för eleverna om de ville vara med i projektet den dagen.






Torget i staden kantades av en skola och ett hotell.
Det var två av de byggen som gick ut på anbud, de som krävde den lägsta ersättningen för att utföra dessa fick uppdraget att bygga enligt ritning.


Beslut om vem som skulle få jobbet att bygga de olika husen som staden tillsammans skulle äga, det fattades av de elever som hade valt att delta i stadens råd.

Stadens råd, på riktigt.

Modellen av stadens råd, här i slottets riddarsal.


Det lego som eleverna ville bygga med fick de köpa, legot kostade 1 krona/hg.
Den som önskade fick jobba med vägning av lego före det var dags att betala.


Betalning av lego till olika byggen skedde i banken, även där fick eleverna som önskade jobba, de fick göra en intresseanmälan och fick sedan turas om med det, för dubbel lön jämfört med det dagliga bidraget på 20 kronor.




Här några olika affischer om det företagande som pågick under projektets gång.

Många av eleverna gick in med 100% engagemang i sitt företagande med entreprenöriellt tänk.
En elev som sagt upp sin plats på fritids mitt under projektets gång, sökte om platsen så att denne kunde fortsätta med sitt jobb.

Detta var projektets stora behållning, byggandet med lego var bara en liten del av projektet jämfört med företagandet för att på olika sätt tjäna mer pengar i spelet.





Under projektets gång fanns detta schema så inte elever skulle boka sina aktiviteter samtidigt.



Här bilder från några av de aktiviteter som eleverna fixade, en hopp-hinderbana för käpphästar, en skönhetssalong och ett café.







När de flesta började få ont om pengar, och deras startkapital började ta slut så var det dags att introducera 'Lyckolotteriet' i staden.
Det ägdes av en filur med namn Lycko-Lasse'.


Lycko-Lasse sålde lotter som kostade lika mycket som den dagliga allmänna lönen, eleverna visade stort intresse för detta, Lycko-Lasse började sin verksamhet i en enkel koja, men bara efter några veckor hade han tjänat så pass med pengar att han kunde bygga sig det största huset i staden.

lyckolotteriets första hus.

Lycklotteriets nya hus


Nu kom samtal om lotterier att passa bra, och många elever lärde sig om vem som tjänar mest pengar på ett lotteri.

Borgmästarens hus, i förgrunden en staty av Kung Knut den store som förut bodde i slottet för länge sedan.

Dessutom lät Lycko-Lasse före sitt höghusbygge mitt i staden bygga en flott villa till borgmästaren i stadens fina kvarter där inte många andra hade råd att bygga.
De vuxna anade någon form av muta, men barnen anade inget sådant trots att någon undrade hur Lycko-Lasse hade så mycket pengar.


Vid slutet av dagen så fick allas legogubbar/-gummor bo i ett speciellt 'hotell' av äggkartonger numrerade utifrån vilket nummer de hade av stadens tomter.
Även allt lego låstes in under den tid som inte fritidshemmet hade öppet.


Mitt under projektets gång så kom fritidspedagoger från en annan kommun på studiebesök.
Några elever fick hälsa välkommen och några andra öppnade sitt café så de besökande kunde köpa fika för spelets leksakspengar.

Torget med hotellet till vänster och Lyckolotteriets hus rakt fram.

Rakt fram torget och slottet, till vänster stadens nya brandstation.

Projektet avslutades med en maskeradbal på ett av skolans innetorg.

Några av eleverna frågade då om vem av dem som vann i spelet/leken.
Ja vem vann?

Svaret från de vuxna blev: - den som hade mest kul av alla.

Maskeradbal i slottets stora sal

Projektet genomfördes med 63 elever från år 2 och 3 av de fyra anställda på de fritidsavdelningarna.

Personalen lät sig inspireras av det projekt som de läst om från ett fritidshem i Kalmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar